Vergelijking verhogen jaren 70-tunnelwoningen en nieuwbouw

Een nieuwe woning op basis van een bestaand betonskelet uit de jaren zeventig is 15% goedkoper en leidt tot 30% minder milieulasten dan de gebruikelijke nieuwbouw. Dit blijkt uit een studie van Bouwprojecteconomie naar verhogen van tunnelwoningen uit de jaren zeventig.

 

De jaren zeventig-woningen hebben een vrije verdiepingshoogte van amper 2,40m en die moet naar ten minste 2,60m om te kunnen voldoen aan de hedendaagse woonwensen. Er is een kostenvergelijking gemaakt tussen het hergebruik van de bestaande casco’s tegenover complete nieuwbouw. De gedachte hierachter was dat niet alleen een voordeel is te halen ten aanzien van de bouwkosten, maar dat vooral ook duidelijk minder milieulasten mogelijk zijn door deze aanpak.

 

Tabel: kosten (bouwkosten en ecokosten) exclusief btw per woning; prijspeil 2015.

 

 

 

Bij deel-sloop wordt de bestaande woning ontmanteld tot op het kale skelet, met behoud van de gordingen in verband met de stabiliteit van de toppen. De skelet-wanden worden onder de verdiepingsvloer doorgezaagd en vervolgens wordt het bovendeel van het skelet opgevijzeld. Daarna worden de wanden zodanig aangeheeld dat weer een compleet stabiel casco resulteert. Dat wordt vervolgens afgebouwd tot een nieuwe woning.

De kostenvergelijking tussen het hergebruik van de bestaande casco’s tegenover complete nieuwbouw is uitgevoerd door coöperatieleden Bouwkostenbureau Winket uit Roosendaal en Hulsebosch Bouwkundig Adviesbureau in Hank, in samenwerking met Van Vliet Aannemingsbedrijf uit Sliedrecht (sloopwerk), T.C. van den Dool B.V. uit Maasdijk (vijzeltechniek) en Henk van der Waal Funderingsadvies uit Dordrecht .